Sunday, June 5, 2011

నల్ల ధన వెలికితీతతో లాభాలివే.



మన దేశంలో స్వాతంత్ర్యం వచ్చినప్పటి నుండి అవినీతి, ఆయుధ రవాణా, హవాలా వంటి మార్గాల ద్వారా రాజకీయ నాయకులు , ప్రభుత్వ అధికారులు, వ్యాపారులు కూడబెట్టిన అక్రమ సంపాదనే ఈ నల్ల ధనం.  ఆదాయానికి మించి ఆస్తులుండటం, పన్ను ఎగవేయడం, ఆదాయానికి లెక్క చూపకపోవడం వంటివి నల్ల డబ్బు కి ఉదాహరణలు.  తాము దోచినదంతా మూడో కంటికి సైతం తెలియకుండా విదేశీ బ్యాంకుల్లో దాచారు. కొన్ని అంతర్జాతీయ పరిశోధనల ప్రకారం కేవలం స్విస్ బ్యాంకుల్లో మూలుగుతున్న నల్ల ధన మొత్తం విలువ 63 లక్షల కోట్లు. ఇక ప్రపంచ వ్యాప్తంగా మరెంత నల్ల ధనం ఉందో ఆ పై వాడికి కూడా అంచనా వేయడం కష్టం తో కూడిన పనే.
  
          తక్షణమే విదేశీ బ్యాంకుల్లో ఉన్న నల్ల ధనాన్నంతా స్వదేశానికి రప్పించి , బాధ్యులను ఉరి తీయాలి. ప్రతి పౌరుడు నల్ల ధన వ్యతిరేక ఉద్యమంలో పాల్గొని చేత కాని దద్దమ్మలా ప్రేక్షక పాత్ర పోషిస్తున్న ఈ ప్రభుత్వానికి బుద్ధి చెప్పాలి. ఇదంతా చేయడం వల్ల మనకేంటి లాభం అనుకుంటున్నారా ? నల్ల ధన వెలికితీతతో కలిగే లాభాలలో కొన్ని.
1. లక్షలు పొసి కొనుక్కుంటున్న కార్పొరేట్ విద్యని కేజి నుండి పీజీ స్థాయి వరకు ఉచితంగా అందించొచ్చు.
2. దేశంలోని అన్ని మారుమూల గ్రామాలకు విద్యుత్, రోడ్డు సౌకర్యాలు అందుబాటులోకి తేవచ్చు.
3.ఆడపిల్లలకు జన్మనిచ్చిన తల్లులకు, ఆర్ధిక సహాయం, సరియైన పోషకాహారం అందించి దేశానికే సవాలుగా మారిన స్రీ ,పురుష శిశు నిష్పత్తిలోని అంతరాన్ని తగ్గించొచ్చు.
4.ప్రభుత్వాసుపత్రులలో వసతులు మెరుగుపర్చి నాణ్యమైన వైద్యన్ని పేదలకు చేరువ చేయొచ్చు. ఖరీదైన మందులను ఉచితంగా పంపిణి చెయొచ్చు.
5.దేశ రక్షణ రంగాన్ని బలోపేతం చేసి భరత ఖండాన్ని శత్రు దుర్భేద్యంగా మలచొచ్చు.
6.వివిధ అభివృద్ధి కార్యక్రమాల కోసం ప్రపంచ బ్యాంక్ వద్ద వారి షరతులకు తలొగ్గి అప్పులు తీసుకునే గత్యంతరం తప్పుతుంది.
7. దేశంలోని అనేక వెనుకబడిన ప్రాంతాలపై,రంగాలపై ప్రత్యేక శ్రద్ధ కనబరచి దేశాభివృద్ధిలో సమతౌల్యం సాధించొచ్చు.
8. సౌర శక్తి, పవన శక్తి వంటి పర్యావరణ అనుకూల విద్యుత్ విధానాలపై అధిక మొత్తంలో పెట్టుబడులు పెట్టి దేశాన్ని కాలుష్య కోరల నుండి కాపాడొచ్చు. అణు విద్యుత్ పై ఆధారపడడం తగ్గించుకోవడం వల్ల ప్రజలను భవిష్యత్ అణు ముప్పులనుండి రక్షించొచ్చు.
9. రైతులు పండించిన ధాన్యాన్ని నిలువచేయడానికి సరిపడా గోదాములు నిర్మించొచ్చు.
10. ప్రకృతి వైపరిత్యాలు సంభవించినప్పుడు ఆయా ప్రాంతాలను తక్షణమే ఆదుకొనే విధంగా అత్యవసర నిధి ఏర్పాటుచేసుకోవచ్చు.

11. ప్రభుత్వ భూములు , ప్రభుత్వ ఆస్తులు, దేవాలయ భూములు, వక్ఫ్ ఆస్తులు మొదలగు వాటి మ్యాపులను డిజిటలైజ్ చేసి బద్రపరచడం వల్ల కబ్జాలకు ఆస్కారం కలిగించకుండా చేయొచ్చు.
12.దేశంలో అనేక ఆనకట్టలు కట్టి లక్షలాది బీడు భూములకు సాగునీరందించొచ్చు. నదుల అనుసంధానం వంటి అత్యంత ప్రతిష్టాత్మకమైన కార్యక్రమాలను సాకారం చేసుకోవచ్చు.

13. అక్షయ పాత్ర, మధ్యాహ్న భోధన పధకాలు క్రమం తప్పకుండా దేశ వ్యాప్తంగా అమలు చేయడంవల్ల బడులకెళ్ళే విధ్యార్దుల సంఖ్య ను గణనీయంగా పెంచొచ్చు.

14. ఫ్లోరైడ్ నీటి సమస్యను తొలగించి దేశ ప్రజలందరికి సురక్షిత త్రాగు నీటి వసతి కల్పించొచ్చు.
15. దేశ వ్యాప్తంగా ఆధునిక సాంకేతిక పరిజ్ఞానం ద్వారా కరెంట్ పంపిణి వ్యవస్థని అభివృద్ది చేసి వృధా అవుతున్న వేల మెగా వాట్ల కరెంట్ ని అరికట్టొచ్చు.

16. పర్యావరణ పరిరక్షణకై నడుం బిగించొచ్చు.

17. దేశాన్ని అన్ని రంగాల్లో స్వయం సమృద్ధి సాధించేలా అనేక కార్యక్రమాలను రూపొందించొచ్చు.


Steps to curb Black Money in the Indian Economy:

1. As per the amendments in the income tax rules, coming into effect from July 1,2011 quoting PAN (Permanent Account Number) will be mandatory for any payment of Rs five lakh or more for purchase of bullion or jewellery.



2.Effective from July 1,2011 issuing of a debit card by any bank requires PAN , as against the current practice of the PAN being asked for issuing credit cards only.


3.The payment of Rs 50,000 or more in a year for life insurance premium would also require PAN from July 1, 2011.


4. The transactions that already require PAN include sale or purchase of any immovable property valued at Rs five lakh or more.


5. Sale or purchase of motor vehicles other than two- wheelers require PAN.


6.Bank deposits exceeding Rs 50,000 need PAN.


7.Mutual fund investments of Rs 50,000 and above should require PAN.


8. Hotel and restaurant bills of over Rs 25,000 should have PAN.


9. To take a new telephone connection and while opening a bank account quoting PAN is mandatory.






Economic times article suggests few steps to curb black money:


1. Lobby to End Banking Secrecy 

Automatic exchange of information between countries can take place in many ways. An example is theEuropean Union withholding tax, under which EU residents are taxed on their deposits irrespective of the country within the union they are held in. 

That way, taxes cannot be avoided within the 27 EU countries that have agreed to this; the three exceptions are Austria, Belgium and Luxembourg. India, by comparison, has to make specific -- and detailed -- requests to the same countries for information on its citizens for tax fraud or for criminal activity. 

It can't arm-twist smaller, secretive countries the same way as large, developed economies can. In the past two years, India has been pressing for greater and easier sharing of tax information with 75 countries, including 22 tax havens. "The reworking of existing treaties and new tax-sharing agreements is not going to help at all," says R Vaidyanathan, professor of finance at Indian Institute of Management, Bangalore. 

"India should push for automatic exchange of information." Vaidyanathan, who has held various positions with the market and insurance regulators, calls tax havens "financial brothels". "The sooner we close them, the better." The global antipathy towards tax havens and banking secrecy is increasing. 

At the G20 summit earlier this month, Prime Minister Manmohan Singh called to end banking secrecy. It will take more than that: a mechanism like the World Trade Organisation to evolve global consensus or the brute force of a grouping like the G20, which account for about 80% of the world economy. 

2. Bribe for Information 

Germany bribed a former LGT bank official to get data on bank deposits held by its citizens in the Liechtenstein-based bank. Similarly, France paid off an official of HSBC Geneva to obtain data on bank accounts of its citizens in the Swiss Bank. 

There were Indians on both these lists, and their names -- 26 in LGT and 700 in HSBC -- reached the government in India, and action is underway. This has, by far, proven to be the most effective route. The protocol and restrictions in tax treaties signed by India make information flow a slow process, and recovery an unlikely outcome. 

"Most communications are under DTAA (double tax avoidance treaty)," a senior incometax official based in Mumbai, on the condition of anonymity. "Sometimes, information flows through diplomatic channels also." 

"Looking for suspicious transactions is like trying to find a needle in a haystack," says Arun Kumar, professor of economics in the Jawaharlal Nehru University. "Better would be to steal the data from the bank by bribing officials." Indian tax laws allow for payments to informers that result in successful tax demand and collection.




3. Set up a Website for Whistleblowers 

Not everyone involved in an illegal transaction is a willing accomplice," says Arun Duggal, chairman of Shriram Capital. "Having a whistle-blower website, with the promise of anonymity, will help in gathering crucial data." 

Duggal, who earlier worked in the private banking division of Bank of America, says the information provided on the website can be screened by a team of experts, who will undertake further investigation to expose the corruption. At present, India does not have a whistle-blower law. The government has introduced The Public Interest Disclosure and Protection to Persons Making the Disclosures Bill, 2010, in the Lok Sabha. It is yet to be passed. 

4. Make Political Funding Transparent 

Cash funding of political parties by companies and rich individuals is a fertile point of origin for corruption in policy making, as well as generation or usage of black money. For example, a company interested in a mining licence or an industrialist seeking favourable terms on debt restructuring. Current laws exempt a political party from paying tax on the donations received by it. 

Also, a political party can accept donations above Rs 20,000 only in cheque. According to the Association for Democratic Reforms (ADR), a non-profit, the cheque receipts of political parties covered a wide range (See table: Cash is King...). 

This means parties were getting a significant chunk of their disclosed deposits either as small contributions or as large amounts that were unaccounted for. "We all know political parties spend more than what they declare," says Bibek Debroy, professor at the Centre for Policy Research. 

The ADR and National Election Watch make several suggestions to clean up political funding. One, they want cash contributions banned; deposits should be made only through cheques or demand drafts, and donors should furnish their Permanent Account Number (PAN). 

Two, an independent body should assess if donors to a political party received any gains when the party came to power. Three, the Comptroller and Auditor General (CAG), the government's auditor, should audit the accounts of political parties. "Have a proper disclosure and auditing mechanism, with stringent penalty clauses," says Debroy. 


5. End political Interference in Investigative Agencies 

Political interference is very much present in the department," says the Mumbai tax official. "For example, a posting in Mumbai is usually not possible without political influence." Kumar of JNU goes so far as to say that the problem (failure to nab black money) is "problem". 

He says investigation agencies have access, but governments tend to use this public information for private gain. According to Kumar, full operational freedom with no political interference to investigating agencies is the key for a successful anti-black money strategy. 

Further, he adds, it should be supplanted with lateral hiring of experts from outside government service. The staffers in investigative agencies dealing with tax evasion and money laundering are usually from the Indian Revenue Service (IRS). 

"They are highly skilled people capable of doing the job," says the Mumbai tax official. Adds Kumar: "What they lack is an understanding of the latest techniques adopted by fraudsters and latest tools like IT." And the support of, or shelter from, the political class. 

6. Make IT Systems Talk to Each Other 

The recent Karnataka Lokayukta report on illegal mining pointed out how India's central bank might be inadvertently aiding money laundering by illegal miners because of its inability to match two databases -- one from the customs authorities and another from the banks. Those are not the only links that ought to be talking to each other, but are not. 

Another instance is the income tax department creates complete tax profiles of high net-worth assesses. But it cannot talk to the core banking software, which has a record of all banking transactions. "IT systems don't talk to each other," says Rahul Garg, leader direct tax, PricewaterhouseCoopers. 

"Many European countries get a 360 degree view of an individual by linking all the IT systems, including the banking system. In India, banks are linked to the tax department only for payment of taxes." Government departments, especially customer-facing ones, are computerising their records, but it's only in the last four or five years. 

No comments:

Post a Comment

India in Modi Rule 2014-24

Translate